De beste tips voor kersverse mama's! (waar je ook écht wat aan hebt!)

Eline Schermer, 2018-06-25

Je hebt net een bevalling achter de rug, en dus ben je daarmee een kersverse moeder! Gefeliciteerd! Of je nu een fijne bevalling hebt gehad, of eentje die thuishoort in het horror genre, indien je dit blog nu leest betekend het dat je het in ieder geval overleeft hebt. Wil je je leven als nieuwe moeder leefbaar maken? Onderstaande tips helpen je vast een zeker op weg naar een roze wolk :)

  • neem een ‘baby-honeymoon’

 De eerste 4 tot 6 weken na je bevalling mag je echt zonder pardon uitroepen tot wen-periode waarin je NIETS moet – op het zorgen van je kindje na natuurlijk. Het is een fase waarin je de tijd hebt om heerlijk aan je baby te hechten, lekker te kroelen samen en uren lang borstvoeding geven (indien je borstvoeding geeft natuurlijk). Je nieuwe rol als moeder kun je in deze fase langzaam ontdekken ne je leert je baby kennen. Je leert de behoeftes van je baby en hoe je daar het beste op kan inspelen. Het is je baby-honeymoon, dus dat betekend no stress en just relax! In de praktijk betekent dat: geen ingewikkelde projecten of afspraken inplannen.

Note: indien je natuurlijk bevalt van een tweede, is er natuurlijk ook de zorg voor de eerste. En als manlief dan ook weer aan het werk is, dan valt dat soms niet mee. Herkenbaar! Wellicht kun je dan wat meer hulp krijgen van oppas / ouders zodat je toch zoveel mogelijk mama-baby-relax tijd is.

 

  • vertrouw op je intuïtie

 Echt, geloof me, jouw eigen instinct zit wel goed. Het wordt alleen hoog tijd dat we daar wat meer naar gaan luisteren. Baby’s hebben vaak niet zo veel nodig, en wat ze vragen is vaak makkelijk te geven. Hebben ze honger, dan heb jij een borst (of een fles) en wat betreft vermaak is alles nog interessant. Slapen doen ze (vaak) het liefst lekker tegen jou aan (kun je meteen relaxen zelf ;) ). Maar het allerbelangrijkste van alles: baby’s hebben liefde nodig! Lekker knuffelen, vertroetelen en vasthouden. Als je aan die behoeften voldoet leert je baby vertrouwen en hecht het aan jou waardoor hij zich ontspannen en blij kan voelen. Een relaxte baby komt vaak door een relaxte moeder :).

 

  • doe onderzoek

Heb je vragen over een bepaald opvoedonderwerp, vraag dat eens om je heen. Denk aan je ouders, vrienden en moeders van zwangerschapscursus. Daarnaast kun je ook het internet afstruinen. Het is logisch dat je een heleboel verschillende meningen tegenkomt. Helemaal als het gaat om opvoeden van een kind en helemaal als het gaat om onderwerpen als inentingen, samen slapen en voeden of verzoek. Daarom juist is het goed om zelf onderzoek te doen, en onthoudt daarbij; jij weet wat het beste is voor jou en je kindje. Volg je intuïtie!

 

  • zorg voor je zelf

 last but not least, zorg voor jezelf! Je kunt pas goed voor je baby zorgen als je in eerste instantie goed voor jezelf zorgt. Hulp daarbij in de eerste weken is natuurlijk ideaal (voetmassages, ontbijtjes op bed, etc. etc.). Jouw baby vertrouwt erop dat jij alles biedt wat hij of zij nodig heeft om te overleven, dus moet er lichamelijk en emotioneel voor jou gezorgd worden zodat jij ook voor je kindje kan zorgen. Lichamelijk gezien is er natuurlijk een hoop verandert en heb je zeker een tijd van herstel nodig. Na ongeveer 6 weken kun je actief gaan werken aan het herstel van je lichaam. Kangatraining is een ideale postnatale training omdat je geen oppas hoeft te regelen. Je slaat daarmee meerdere vliegen in één klap; zorgen voor je eigen lichaam d.m.v. het actief werken aan het herstel van je lichaam, hechting tussen jou en je kindje wordt gestimuleerd (je kindje zit het grootste gedeelte van de les bij jou in een draagzak of draagdoek), je kunt gewoon voeden en hoeft niet te kolven, geen oppas nodig, gezelligheid met andere moeders en samen ervaringen en tips uitwisselen!

 

 Benieuwd of er ook een training bij jou in de buurt wordt gegeven? Kijk dan boven in het menu bij  ‘Zoek Les’ en vind een trainer bij jou in de buurt!

 

 

#fitness met je baby

#dragen en dansen

#workout met je baby

#sporten met je kindje

#sporten met je baby in draagzak

#sporten met je baby in draagdoek

#baby bootcamp

#mamababyworkout

#mamaworkout

#babyworkout

#carryworkout

#postnataletraining

#bekkenbodemtraining

#babyfitness

#mamafitness

#mamababyfitness

#draagworkout

#dragen

#dansen

#sportenmetjekindjeindraagzak

#sportenmetjekindjeindraagdoek

#dansenmetbaby

#draagdoek

#draagzak

#sportenmetjekindje

#fitnessmetjekindje

#sportenmetjebaby

#buggyworkout

#buggyfit